Μιας και έρχονται Χριστούγεννα σε ένα μήνα, θα σας πω μια ιστορία, καθήστε γύρω από το τζάκι και διαβάστε. Μια από τις τελευταίες χρονιές του δημοτικού, δεν θυμάμαι ακριβώς να με συγχωρείτε, είχαμε Χριστουγεννιάτικες διακοπές.
Ένα Σαββατοκύριακο λοιπόν, έρχεται ο ξάδερφος μου ο Κωνσταντίνος στο σπίτι, με το PlayStation 2 και ένα παιχνίδι που δεν είχα ξαναδεί ούτε ακούσει. Βάζουμε την κονσόλα στην τηλεόραση και βάζει μέσα το δισκάκι, όπως λέγαμε. Το παιχνίδι ξεκινάει και τότε άκουσα αυτό.
Όπως καταλαβαίνετε, το παιχνίδι ήταν το Grand Theft Auto San Andreas. Εγώ δεν είχα μέχρι τότε ασχοληθεί με την σειρά, ούτε είχα PlayStation 2 καθώς ήμουν μικρός σε ηλικία, νομίζω 9-10 χρονών.
Ένα παιχνίδι σαν το Grand Theft Auto San Andreas, σίγουρα θα έκανε εντύπωση σε κάθε 9χρονο, έτσι λοιπόν και εγώ είχα μείνει με το στόμα ανοιχτό, όχι επειδή σκοτώναμε μπάτσους, αντίπαλες συμμορίες, πηγαίναμε σε strip clubs και τρώγαμε fast food στο Cluckin’ Bell, αλλά επειδή ήταν κάτι πρωτότυπο για τότε, δεν υπήρχαν παιχνίδια που είχαν έναν τόσο όμορφο open world κόσμο με τόση ελευθερία, γιατί όντως μπορούσες να κάνεις ότι θες.
Μέσα στα επόμενα χρόνια έπεσαν στα χέρια μου και άλλα παιχνίδια της σειράς, Grand Theft Auto Vice City, Grand Theft Auto Liberty City Stories, Grand Theft Auto Vice City Stories, Grand Theft Auto IV και το Grand Theft Auto V φυσικά, το οποίο κρατάει καλά μέχρι και σήμερα.
Όταν είδα την ανακοίνωση για το Grand Theft Auto The Trilogy: Definitive Edition, είπα «Δεν παίζει να το χάσω αυτό». Δεν ντρέπομαι να πω πως είμαι από αυτούς που τρώνε το τυράκι της νοσταλγίας όταν μιλάμε για παιχνίδια, ειδικά όταν είναι παιχνίδια σαν τα Grand Theft Auto.
Κάπως έτσι οι υπεύθυνοι για το site έκαναν τα κουμάντα τους και μου είπαν «Βαγγέλη τσίμπα το», καλά μπορεί να μην είπαν αυτό αλλά καταλάβατε. Πάμε να δούμε λοιπόν αν το Definitive Edition βγάζει ασπροπρόσωπα τα classics.
Πρώτα απ’ όλα θέλω να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Όταν λέμε Remaster εννοούμε καλύτερα γραφικά και κάποιες quality of life αλλαγές. Όταν λέμε Remake εννοούμε δημιουργία του παιχνιδιού από την αρχή. Ένα καλό παράδειγμα είναι τα Resident Evil 2 και 3 τα οποία βγήκαν σε remake και όχι remaster.
Η συγκεκριμένη τριλογία λοιπόν είναι ένα remaster, οπότε περίμενα να δω αυτά που γραφώ παραπάνω, τα οποία και είδα, αλλά στο περίπου. Από την πλευρά των γραφικών, τα πράγματα είναι καλύτερα στο περιβάλλον, σε φυτά και σε κτήρια ενώ και τα τρία παιχνίδια έχουν δυναμικό φωτισμό, αντανακλάσεις, βελτιωμένα γραφικά σε NPCs και 4K ανάλυση στα textures.
Στο quality of life κομμάτι, τα loading times είναι σχεδόν μηδενικά, το GTA III έχει επιτέλους μεγάλο χάρτη στο menu και τα τρία παιχνίδια εκτός από autosaves, έχουν και checkpoints, τα οποία σε αφήνουν να κάνεις retry το mission, χωρίς να χρειάζεται να πας στο νοσοκομείο και μετά να πηγαίνεις να πάρεις την αποστολή από την αρχή. Επίσης, προστέθηκε το weapon wheel από το GTA V και στα τρία παιχνίδια, κάτι το οποίο σε γλυτώνει από το να πατάς πολλές φορές το left bumper για να αλλάζεις συνέχεια όπλο.
Πάμε τώρα στα αρνητικά. Από πλευράς χαρακτήρων, τα γραφικά είναι απογοητευτικά. Μοιάζουν με γραφικά παιχνιδιού το οποίο έχει κυκλοφορήσει σε κινητά. Συγκεκριμένα στα GTA III και GTA Vice City, οι πρωταγωνιστές θυμίζουν πλαστική κούκλα Ken από την Barbie. Τους λείπει αυτή η αγριάδα που είχαν στα original παιχνίδια και κατ’ επέκταση η προσωπικότητα που τους έδιναν τα τότε textures. Ο μόνος χαρακτήρας που είναι on point, είναι ο CJ από τον San Andreas, εκεί έχει γίνει οκ δουλειά.
Πριν το πρόσφατο update, η βροχή ήταν απίστευτα κακή. Όταν ήταν βράδυ μέσα στο παιχνίδι, δεν έβλεπα να οδηγήσω και είχα καρφωθεί πολλές φορές σε άκυρα σημεία. Θα δείτε και βίντεο παρακάτω το οποίο συγκρίνει την βροχή με την βροχή που έφτιαξαν modders, είναι πραγματικά τραγικό.
Περνώντας στα animations, δεν έχω λόγια. Δεν έχω νιώσει πιο αμήχανα με κινήσεις χαρακτήρων, χέρια να σπάνε, να τεντώνονται χωρίς λόγο, αυχένες να ξεχωρίζουν από το υπόλοιπο σώμα και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο. Απλά δείτε τον Eazy-E, όχι Eazy-E δεν είναι, E.T. ο εξωγήινος είναι με τέτοια χέρια. Στις παλιές εκδόσεις, όταν ήσουν στον δρόμο και πατούσες να κοιτάξεις πίσω, ο χαρακτήρας γύρναγε το κεφάλι του και η κάμερα άλλαζε οπτική γωνία, αυτό αφαιρέθηκε όπως και πολλές άλλες λεπτομέρειες.
Κάποια bugs που μου έτυχαν εμένα στο PC είναι, να τρακάρω το αμάξι στην δεξιά πλευρά στην πόρτα και να εκτοξεύεται η αριστερή πόρτα αντί της δεξιάς, να οδηγώ και ξαφνικά το αμάξι να στρίβει μόνο του με αποτέλεσμα να πέφτω από γέφυρα και να σκάει το αμάξι μέσα σε νερό και διάφορες άλλες μικρό κακουχίες.
Κάτι που δεν έχω καταλάβει, είναι γιατί στον San Andreas υπάρχει δυνατότητα ο CJ να σκαρφαλώνει φράχτες ή τοίχους και στα υπόλοιπα δυο όχι. Δηλαδή, βάζεις μια λειτουργία σε ένα από τα τρία παιχνίδια, πως είναι λογικό αυτό; Επίσης, για ποιο λόγο να μην μπορούν οι χαρακτήρες να κολυμπούν, ίσως ήταν δύσκολο τότε άλλα τώρα γιατί να μην το βάλεις σαν μηχανισμό μέσα στο παιχνίδι, ο οποίος θα του δώσει και μια φρεσκάδα.
Κάπου εδώ θα ήθελα να μιλήσω για την αισθητική. Όσο έπαιζα το GTA Vice City, ένιωθα ότι η πόλη είναι πολλή στημένη, πολλή ψεύτικη, πλαστικοποιημένη θα έλεγα όπως και οι χαρακτήρες της. Δεν ένιωσα το ίδιο όμως στα άλλα δυο, ειδικά στο San Andreas, αν εξαιρέσουμε τα bugs και τα περίεργα animations σε κάποια σημεία, το παιχνίδι θα μπορούσε να ανεβεί 5 σκαλιά πάνω.
Ένα ακόμα θέμα που εκνεύρισε τον κόσμο, είναι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Τραγούδια όπως το Beat it του Michael Jackson και το Killing in the Name των Rage Against the Machine και πολλά άλλα, δεν είναι διαθέσιμα μέσα στα παιχνίδια γιατί η εταιρεία δεν μπορούσε να αγοράσει τα δικαιώματα για αυτά, χάνοντας έτσι περίπου 40 τραγούδια.
Πέρα από τα παραπάνω προβλήματα, την μέρα που κυκλοφόρησε το παιχνίδι, δεν είχα πρόσβαση για 2 ημέρες, ναι δεν υπερβάλω καθόλου. Υπήρχαν κάποια προβλήματα με dataminers οι οποίοι ξεκίνησαν να ψαχουλεύουν το παιχνίδι και κάποια αρχεία που δεν θα έπρεπε να βγουν προς τα έξω. Για αυτό τον λόγο ο Launcher του παιχνιδιού ήταν μη λειτουργικός στο PC και κατέληξα να παίζω το παιχνίδι 2 μέρες μετά την κυκλοφορία του.
Στην αρχή η Rockstar είχε ανακοινώσει πως θα καταργούσε τις κλασσικές εκδόσεις των παιχνιδιών, αφού θα κυκλοφορούσαν τα remasters. Ύστερα από λίγες μέρες γεμάτες απειλές, κράξιμο και άσχημες κριτικές για την τριλογία, η Rockstar έκανε μια ανακοίνωση, ζήτησε συγγνώμη για την κατάσταση των παιχνιδιών και αναίρεσε αυτό που είχε πει για τις κλασσικές εκδόσεις, ενώ θα τις δώσει και δωρεάν σε όσους αγόρασαν το παιχνίδι.
Η αλήθεια είναι πως οι διαφορές με τα classics είναι πολλές, θα σας βάλω ένα βίντεο παρακάτω για παράδειγμα. Τα παιχνίδια στον πυρήνα τους είναι ίδια. Το gameplay δεν αλλάζει, είναι ευχάριστο 20 χρόνια μετά, όταν άλλα παιχνίδια όχι απλά δεν βλέπονται αλλά το gameplay τους έχει σκουριάσει.
Ναι, μπορεί η αλλαγή στα γραφικά να μην είναι τόσο ουσιώδης, να μην αλλάζει τόσο το παιχνίδι, μπορεί τα μοντέλα των χαρακτήρων να είναι τραγικά, μπορεί το παιχνίδι να έχει bugs και να είναι ένα mobile port σε PC, αυτό όμως δεν κάνει το παιχνίδι unplayable και δεν χαλάει τον πυρήνα του gameplay.
Δεν μπορώ να πω ψέματα, ειδικά στο San Andreas, πέρασα πολύ καλά αλλά θα πέρναγα το ίδιο καλά και με την κλασική έκδοση του παιχνιδιού, κάτι που σημαίνει πως το remaster δεν μου προσέφερε τίποτα, αντίθετα αυτό που μετράει στα παιχνίδια, είναι το gameplay το οποίο κρατάει από παλιά.
Έχω να πω το εξής, περίμενα από την Rockstar να αναλάβει το project εκείνη, είναι η κληρονομιά της, τα παιδιά της. Αντ’ αυτού, τα έδωσε στην θετή μητέρα Grove Street Games, η οποία έχει κάνει μόνο mobile ports. Δεν είναι δυνατόν να δίνεις τα παιχνίδια που έβαλαν τα θεμέλια για να έχεις σήμερα το GTA V που ο κόσμος ακόμα αγαπάει και στηρίζει, να το «βελτιώσει» μια εταιρεία που η μόνη της σχέση με την τριλογία, είναι όταν κυκλοφόρησε κάθε παιχνίδι ξεχωριστά στα κινητά.
Κλείνοντας, είναι κοροϊδία να ζητάς 60€ για τρία παιχνίδια εικοσαετίας, ειδικά στην κατάσταση που βρίσκονται. Θα μπορούσαν να έχουν 30€, 10€ το κάθε παιχνίδι, δεν νομίζω ότι θα πεινάσει η εταιρεία, βγάζει πάρα πολλά ήδη από το GTA Online και από το Red Dead Redemption 2. Για εμένα μείνετε στα classics και μεταξύ μας, αν δείτε την δουλειά που κάνει το modding community, θα μείνετε με ανοιχτό το στόμα, θα βάλω παρακάτω βίντεο από το οποίο θα μπορούσε να παραδειγματιστεί η εταιρεία. Για πρώτη φορά, μπορώ να πω ότι η Rockstar με απογοήτευσε.
Σχόλια 2