Football Manager 2022, ένα όνομα, μια ιστορία! Το μοναδικό αυτό παιχνίδι, που μας κάνει να δίνουμε φανταστικές συνεντεύξεις πριν πέσουμε για ύπνο και να σκεφτόμαστε τις επόμενες κινήσεις μας στην καριέρα που ξεκινήσαμε, ακόμα και όταν δεν παίζουμε το παιχνίδι. Όπως κάθε χρόνο, το παιχνίδι κυκλοφόρησε επίσημα για Windows και MacOS (μέσω Steam, Epic Games, Xbox Game Pass), μετά από δύο εβδομάδες beta πρόσβασης για όσους το είχαν προπαραγγείλει και φυσικά δεν γινόταν να μην σας μεταφέρουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις αλλά και τις αλλαγές που θα συναντήσουμε στον φετινό τίτλο.
Ας ξεκινήσουμε με τις αλλαγές, οι οποίες είναι λίγες, αλλά ουσιαστικές, μιας και η λεπτομέρεια του παιχνιδιού έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που δεν γίνεται να προσθέσεις κάτι τρομερό, γιατί πολύ απλά, δεν λείπει τίποτα!
Πρώτη και σημαντική(?) αλλαγή είναι στις εκδόσεις του παιχνιδιού. Τα προηγούμενα χρόνια είχαμε κι έναν ακόμα τίτλο που ερχόταν μαζί με το κανονικό παιχνίδι, το Football Manager Touch, που υποσχόταν έναν πολύ πιο γρήγορο τρόπο για να παίξεις μια χρονιά, με σημαντικά μειονεκτήματα πλέον και χωρίς πολλές υποχρεώσεις στις καθημερινές εργασίες ενός κανονικού προπονητή ποδοσφαίρου. Αυτή η έκδοση καταργείται (είναι διαθέσιμη μόνο σε Nintendo Switch) και κάποια features της, όπως το Versus που μπορούσες να βρεθείς απέναντι σε έναν φίλο σου, έχοντας ο καθένας την ομάδα που έχει φτιάξει μετά από χρόνια στο κανονικό παιχνίδι, και να τον αντιμετωπίσεις σε μονό ή διπλό αγώνα, μεταφέρεται στον κανονικό τίτλο πλέον.
Για τους φίλους που τους αρέσει να μην αφήνουν την ανάγκη ενασχόλησης τους με την προπονητική ανεκπλήρωτη σε καμία φάση της ημέρας, όπου κι αν βρίσκονται, πλέον διαθέσιμα σε κινητά και tablets θα είναι το Football Manager Mobile μόνο.
Επίσης θα υπάρχει η έκδοση Xbox Edition για τις κονσόλες της Microsoft (Xbox Series X|S και Xbox One), η οποία πλέον είναι ό,τι πιο κοντινό στο Touch που μιλήσαμε πιο πάνω και θα μπορούν οι χρήστες των υπολογιστών να την προμηθευτούν κι αυτοί μέσω του Microsoft Store ή του Game Pass, αν θέλουν την πιο απλή εμπειρία του Football Manager.
Στην συνέχεια, περνάμε στην πιο ουσιαστική αλλαγή της φετινής χρονιάς, η οποία δεν είναι άλλη από την νέα animation engine που γράφτηκε ξανά από την αρχή. Προσοχή, δεν μιλάμε για την match engine που ορίζει τι θα γίνει σε κάθε φάση του παιχνιδιού, αλλά για την μηχανή που αναπαράγει τα animations στις κινήσεις των παιχτών, με ή χωρίς την μπάλα. Παίζοντας λοιπόν την beta έκδοση εδώ και δύο εβδομάδες, οι διαφορές είναι πολλές και μεγάλες, με την Sports Interactive να έχει κάνει τρομερή δουλειά σε αυτό το κομμάτι και πολλά πράγματα πλέον να φαίνονται πολύ πιο ρεαλιστικά.
Κάποιες αλλαγές έγιναν και στην χρήση VAR κατά την διάρκεια των αγώνων, με τους developers να κρατάνε την υπόσχεση τους ότι φέτος θα μετράνε περισσότερα γκολ μετά από χρήση του VAR. Και όντως γίνεται αυτό. Όμως η αναλογία είναι αντίστροφη της περσινής. Τι εννοούμε; Ότι πέρσυ στα δέκα γκολ το VAR ακύρωνε τα εννιά και μέτραγε το ένα, ενώ φέτος, στα δέκα γκολ το VAR μετράει τα εννιά και ακυρώνει το ένα. Θα θέλαμε προφανώς μια μεγαλύτερη ισορροπία σε αυτό το κομμάτι.
Διαφορές στην database δεν βλέπουμε και συνεχίζουν να λείπουν από τα playable πρωταθλήματα ακόμα και χώρες με παρουσία στο top-20 της κατάταξης των χωρών της UEFA, όπως η Κύπρος, τα οποία πρωταθλήματα υπάρχουν κανονικά στο παιχνίδι και γίνονται playable από χρήστες που τα κάνουν μέσω editor data αρχείων. Μεγαλύτερη σημασία στον φετινό τίτλο δίνεται στην στατιστική μέσα από την δημιουργία του Data Hub, ενός μενού όπου θα είναι συγκεντρωμένα αρκετά στατιστικά στοιχεία, είτε για την ατομική απόδοση των ποδοσφαιριστών σας, είτε για την συνολική απόδοση της ομάδας σας, πάντα σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό. Βέβαια, για να ξέρει ο κόσμος, αρκετά από αυτά τα στατιστικά στοιχεία υπήρχαν ήδη μέσα στο παιχνίδι, απλά πλέον είναι μαζεμένα και συγκεντρωμένα σε ένα ειδικό μενού για να τα βρίσκεις πολύ πιο εύκολα.
Φέτος έχουμε περισσότερη επαφή με τους ατζέντηδες των ποδοσφαιριστών, όπου έχουμε κάποιες επιλογές συζήτησης με αυτούς όταν τους ρωτάμε για το αν είναι διαθέσιμος ένας ποδοσφαιριστής. Μεγάλη προσθήκη ή αλλαγή αν προτιμάτε, είναι αυτή της Deadline Day, της ημέρας όπου γίνονται τα deals της τελευταίας στιγμής. Αν επιλέξουμε να πάρουμε μέρος, θα δούμε το γραφικό μας περιβάλλον να γίνεται κατακίτρινο, λόγω των breaking news, και εκεί έχουμε και προτάσεις από ατζέντηδες που προσπαθούν να βρουν έναν σύλλογο για τον πελάτη τους την τελευταία στιγμή, αλλά και καλύτερη ανασκόπηση των κινήσεων ανά τον κόσμο με φήμες, κλεισμένες μεταγραφές και την πορεία αυτών κατά την διάρκεια της ημέρας.
Στα των τακτικών και εδώ έχουμε μια μεγάλη αλλαγή που αφορά το pressing κατά την διάρκεια των αγώνων. Σε μια προσπάθεια της Sports Interactive να μειώσει την δύναμη των gegenpress συστημάτων, πλέον οι ποδοσφαιριστές θα συνεχίσουν να πιέζουν σε όλο το γήπεδο, ανάλογα με την αντοχή τους και την φυσική τους κατάσταση. Θα είναι πολύ πιο δύσκολο να είμαστε δύο γκολ πίσω στο σκορ, γύρω στο 70ο λεπτό της αναμέτρησης και να φτάσουμε να κερδίσουμε 3-2 με την συμπλήρωση των 90 λεπτών.
Έχουμε έναν καινούριο ρόλο, τον Wide Centre Back που χρησιμοποιείται σε συστήματα με τρεις κεντρικούς αμυντικούς και κάποιες αλλαγές στα ονόματα άλλων ρόλων, όπως για παράδειγμα ότι ο Target Man είναι πλέον Target Forward. Μια αρκετά μεγάλη και σημαντική αλλαγή, για τον υπογράφοντα αυτού του κειμένου, είναι τα δυναμικά Youth Ratings των χωρών, που σημαίνει ότι με την πάροδο των χρόνων μπορεί να δούμε χώρες που δεν είναι στις παραδοσιακές δυνάμεις παραγωγής ποδοσφαιριστών να βγάζουν καλύτερα ταλέντα ή ακόμα και χειρότερα.
Στα αρνητικά, χωρίς να έχω αντιμετωπίσει κάτι που χτυπάει άσχημα στην εμπειρία, θα βάλω το πόσο βαρύ φαίνεται το παιχνίδι σε σχέση με άλλες χρονιές, κάτι το οποίο φαντάζομαι οφείλεται στο optimization του, λόγω και της νέας animation engine, μιας και κάτι άλλο δεν έχει αλλάξει και με τα επερχόμενα updates θα διορθωθεί. Σε κάθε περίπτωση, όποιος φοβάται για το αν μπορεί το σύστημα του να τρέξει το παιχνίδι, υπάρχει διαθέσιμο το demo στο Steam, όπου μπορείς να το κατεβάσεις δωρεάν και να δεις αν είναι ΟΚ στο σύστημα σου.
Συνολικά, ο βασιλιάς, όπως γράψαμε στον τίτλο, είναι και πάλι εδώ. Και θα παραμένει βασιλιάς όσο έχει αυτό το τεράστιου βεληνεκούς research πάνω σε παίχτες, επιτελεία και συλλόγους. Την database που έχει χτίσει το Football Manager δεν μπορεί κανένας να την φτάσει, πόσο μάλλον εύκολα και γρήγορα. Ο ανταγωνισμός είναι μηδαμινός έως και ανύπαρκτος, αλλά στην περίπτωση της Sports Interactive και του Football Manager δεν κάνει κακό μιας και χρονιά με την χρονιά, βελτιώνονται και ακουμπούν όλο και περισσότερο το μότο του παιχνιδιού που δεν είναι άλλο από το «Το πιο κοντινό πράγμα στο να είσαι ένας πραγματικός προπονητής ποδοσφαίρου».
Σχόλια 5