Η επιστροφή του γίγαντα των RTS
First things first (όπως δεν λέγαμε στο χωριό μου), η αγάπη μου για την συγκεκριμένη σειρά παιχνιδιών νομίζω δεν περνάει σε κανέναν απαρατήρητη. Επιτρέψτε μου λοιπόν να σας περιγράψω τι βίωσα κατά την εμπειρία μου με τον 4ο κατά σειρά τίτλο της σειράς. Η Relic έκανε εκπληκτική δουλειά και προσωπικά θεωρώ πως μας έφερε ένα νέο διαμάντι στο RTS genre. Πάμε όμως να πιάσουμε τα κομμάτια του παιχνιδιού ένα ένα.
Το Age of Empires IV κυκλοφόρησε 15 χρόνια μετά το Age of Empires III (το τελευταίο strategy παιχνίδι της Microsoft). H Relic λοιπόν σαν τωρινός developer του παιχνιδιού, έδωσε στην κυκλοφορία έναν υπερπλήρη τίτλο, με πάρα πολύ μεγάλο περιεχόμενο. Νομίζω ότι από όλα τα παιχνίδια της σειράς, το συγκεκριμένο απαιτεί τον περισσότερο χρόνο προκειμένου να ολοκληρωθούν όλα τα campaigns. Χρειάστηκαν περίπου 45 ώρες προκειμένου να ολοκληρώσω όλα τα campaigns (4 στο σύνολο) και να δημιουργήσουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για το παιχνίδι.
Ο τίτλος περιέχει 4 βασικά campaigns, με διαφορετικό αριθμό αποστολών το καθένα ένα. Η πρώτη εκστρατεία λαμβάνει χώρα την εποχή εισβολής των Σκανδιναβών στο Βασίλειο της Αγγλίας, η δεύτερη τον πόλεμο μεταξύ Γαλλίας και Αγγλίας…
Μισό, εδώ πρέπει να ανοίξω μια παρένθεση και να πω, ότι κατά την διάρκεια της αφήγησης της ιστορίας σε κάθε εκστρατεία του παιχνιδιού τα cinematics με κέρδισαν από την πρώτη στιγμή, απίστευτη δουλειά και εδώ. Ναι δεν επηρεάζει το gameplay ή οτιδήποτε μέσα στο παιχνίδι, η όμορφη όμως και σωστή δουλειά πρέπει να επιβραβεύεται. Για αυτό όμως θα μιλήσω πιο μετά, κλείνει η παρένθεση.
Στο τρίτο campaign βλέπουμε την ταχύτατη εξάπλωση της αυτοκρατορίας των Μογγόλων, με την ιστορία να συνεχίζει στην τέταρτη φάση των εκστρατειών, όπου καλούμαστε να συμβάλουμε στην δημιουργία του μεγάλου Δουκάτου της Μόσχας, που ιστορικά έλαβε χώρα στα τέλη του μεσαίωνα.
Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο πως το παιχνίδι ξεκλειδώνει μία μία τις εκστρατείες, πράγμα που σημαίνει ότι καθόλη την ενασχόληση μας με τον τίτλο θα αντικρίσουμε απίστευτες και ποικίλες τοποθεσίες και πολιτισμούς στα διάφορα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίζονται στις οθόνες μας. Να αναφέρω επίσης ότι το παιχνίδι ξεκινάει περί το 1066μ.Χ. και ολοκληρώνεται το 1552μ.Χ..
Πάμε όμως να δούμε και το gameplay. Εντάξει, εδώ νομίζω πως κανένας οπαδός της σειράς δεν θα ήθελε οποιαδήποτε διαφοροποίηση στην βασική αρχή του παιχνιδιού. Καλούμαστε να μαζέψουμε τα κλασσικά resources, που δεν είναι άλλα από τις τροφές, τον χρυσό, τα ξύλα και τις πέτρες. Κλασικά και όπως γνωρίζουμε, οτιδήποτε θέλουμε να κατασκευάσουμε ή να αναβαθμίσουμε μέσα στο παιχνίδι χρειάζεται να δαπανήσουμε κάποιο αριθμό από τα παραπάνω. Το γεγονός του κλασσικού gameplay σε συνδυασμό με πιο έξυπνο AI, καθώς και πλήθος περισσότερων εντολών που μπορούμε να δώσουμε στα στρατεύματα, κάνει το παιχνίδι άπειρες φορές περισσότερο απολαυστικό στα μάτια μου.
Το κομμάτι όμως που θα μου μείνει για πάντα χαραγμένο μέσα στο μυαλό μου, είναι η προσθήκη που έγινε στα cinematics του παιχνιδιού. Κατά την διάρκεια των campaigns, πλέον δεν προβάλλονται απλά κείμενα με αφήγηση όπως στο Age of Empires II ή βιντεάκια με γραφικά χαρακτήρων εντός παιχνιδιού όπως στο Age Of Empires III. Η μεγάλη καινοτομία του Age Of Empires IV είναι στο ότι πλέον προβάλλει κανονικά cinematics που κάνουν την εμπειρία ακόμη πιο συναρπαστική.
Για την ακρίβεια, πρόκειται για ντοκιμαντέρ μικρού μήκους, τα οποία μας εξηγούν τα ιστορικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα την εποχή που διαδραματίζεται η εκάστοτε αποστολή μας. Κάπου εδώ να τονίσω την απίστευτη δουλειά που έχει γίνει πάνω σε αυτά τα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, που συμπληρώνουν απίστευτα τα ιστορικά κενά, καθώς αποτελούν την ιστορία του παιχνιδιού. Πέρα όμως από αυτά, μέσα στο παιχνίδι υπάρχουν και επιπλέον παραγωγές που μπορούμε να δούμε, προκειμένου να μας βάλουν ακόμη περισσότερο στην ροή της ιστορίας. Σημαντικό να αναφερθεί, είναι ότι το κάθε βίντεο ξεκλειδώνεται με την ολοκλήρωση της αντίστοιχης αποστολής.
Αναφορικά με το gameplay, ένα καινούριο feature έρχεται πλέον στο παιχνίδι και δεν είναι άλλο από τα landmarks. Πρόκειται για κτήρια που χτίζεις κατά την διάρκεια του παιχνιδιού και ο αριθμός τους μπορεί να ποικίλει ανάλογα με την τεχνολογική εποχή στην οποία βρισκόμαστε. Επίσης τα landmarks έχουν επιπρόσθετα οφέλη το καθένα, όπως για παράδειγμα κάποια μπορούν να κάνουν heal τους τραυματισμένους στρατιώτες μας ή και να παράγουν τελείως μοναδικά units. Τέλος τα landmarks πλέον χρησιμοποιούνται και ως συνθήκη νίκης. Ναι καλά διαβάζεις, πλέον δεν χρειάζεται να γκρεμίσεις ότι building έχει χτιστεί από τον αντίπαλο. Αρκεί να σπάσεις τα landmarks, and the victory is yours. Ωραία προσθήκη και αρκετά διασκεδαστική. Κάτι που δεν ανέφερα, διότι το θεώρησα δεδομένο, είναι πως το παιχνίδι σαφώς και υποστηρίζει multiplayer και ranked system.
Οι πολλές βελτιώσεις που έγιναν στο παιχνίδι στον οπτικό και ακουστικό τομέα σαφώς και δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητες. Πλέον θεωρώ πως οτιδήποτε συμβαίνει στην πόλη, από το κόψιμο ενός δέντρου με το τσεκούρι, μέχρι και το περπάτημα των χωρικών, είναι οπτικά και ακουστικά πλήρως αντιληπτό με μεγάλη άνεση. Θα μου πεις τώρα, RedDeath τι μας νοιάζει αυτό; Ε, δεν σας νοιάζει, αλλά εμένα μου άρεσε.
Τέλος η μεγαλύτερη βελτίωση που δέχτηκε το παιχνίδι θεωρώ ότι είναι τα τείχη, τα οποία πλέον μπορούν να κάνουν garrison units με σκοπό να βοηθήσουν στην άμυνα της πόλης. Ναι υπάρχουμε και εμείς που μας αρέσει να περιμένουμε τον εχθρό να έρθει στα τείχη μας, να νοιώσουμε όπως ένοιωθε ο Théoden στο Helm’s Deep. Καμία σχέση το παιχνίδι βέβαια με την συγκεκριμένη αναφορά, αλλά οι αδυναμίες δεν κρύβονται, αυτή όμως είναι συζήτηση που θα γίνει άλλη φορά.
Συνοψίζοντας: ΠΑΙΞΤΕ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΧΘΕΣ. Η σειρά Age of Empires αποτελεί τον στυλοβάτη για το RTS genre. Με τις τωρινές βελτιώσεις αλλά και την απίστευτη δουλειά πάνω στο lore νομίζω πως κανένας δεν θα παραπονεθεί για το οτιδήποτε. Ο εν λόγω τίτλος αποτελεί ένα υπερπλήρες παιχνίδι, με απίστευτη ιστορία, σοβαρό gameplay και cinematics που κατά την γνώμη μου άνετα θα μπορούσαν να παιχτούν σαν mini documentary series εκτός παιχνιδιού, μιας και καταφέρνουν αυτό για το οποίο φτιάχτηκαν. Σε μεταφέρουν ακριβώς στην εποχή των μαχών και των αυτοκρατοριών.
Όσον αφορά την βαθμολογία επειδή 10/10 δεν είναι κανένα παιχνίδι θα πω ένα 9,9/10 και είμαστε εντάξει.